Frågor i samband med utförd slamtömning
Information till kund som har frågor efter att tömning har utförts. De kan undra om det verkligen är tömt eller ha synpunkter på hur lockets har satts tillbaka.
Så vet vi att det är tömt
Svar: Vi suger tills det ”slurpar”, det vill säga tills det suger luft. När det suger luft, är det tomt i tanken. Anläggning med öppet lock sugs, men vår entreprenör gör inte rent anläggningen, utan det kommer alltid vara något kvar. Om anläggningen ska bli renare, måste anläggningen spolas med kombibil, men det ingår inte i taxan.
Det blir aldrig helt tomt i tanken. Det blir alltid lite kvar.
Om kunden ifrågasätter om det kan stämma
Kundens givare/ögonmått kan tyda på att det inte är tömt.
Svar: Beroende på vad kunden har för anläggning (vilken typ av tank/väggar det är), hur gammal den är (kan vara sprickor i tanken/rören), om en toalett står och rinner, om det var överfullt i rören, om det var is etcetera, kan det efterrinna. Det kan även vara återrinning från infiltrationen eller att slamanläggningen inte är tät så att det rinner in grundvatten.
Men som sagt vi suger ut tanken tills det ”slurpar”.
Låsanordning på lock
Om kunden säger att locket på anläggningen inte satts tillbaka korrekt.
Svar: Kunden ansvarar för att ta bort och sätta tillbaka låsanordning samt att locket är öppningsbart, det är inte SRV:s entreprenörs ansvar.
Om kunden anser att det är en säkerhetsrisk, till exempel att någon ramlar ner i anläggningen, att låsanordningen inte är på plats under perioden för ekonomitömning så rekommenderar vi att kunden istället beställer en avtalad tömning.
---
Guide ej godkänd. Utkast skapat av Carin.
Vi bör förtydliga vad som skiljer olika anläggningar åt – generella beskrivningar av ex. skillnad på sluten tank och slamavskiljare.