SRV Återvinning AB

Om en kund inte har schemalagd tömning

Uppdaterad

Ibland händer det att kunder som är registrerade inte har schemalagd tömning. Det måste de ha enligt kommunen. Här finns ett stöd till samtal med kunden för kundrådgivare som ringer upp en kund. Om en kund kontaktar oss och undrar om de verkligen behöver schemalagd tömning, finns svar inklusive undantag i denna guide. 

Kursiv text: svar till kunden

Ej  kursiv text: information till kundrådgivaren

Stöd till samtal om kundrådgivare ringer kund

Hej, Vi ser att det finns en anläggning för enskilt avlopp hos dig registrerat i våra register, men vi har inga inplanerade tömningar. Stämmer det att du har enskilt avlopp?

Om ja 

Enligt kommunens miljöföreskrifter behöver din anläggning tömmas 2 gånger per år om det är ett permanenthushåll, minst 1 gång om det är en fritidsbostad. Vi kommer därför att lägga in dig på ett tömningsschema som innebär att vi kommer och tömmer din tank/avskiljare (se lista över distrikt/slamhämtning vilka veckor som gäller). 

Om kund önskar avtalade tömningar, det vill säga att hen själv bestämmer när tömningen ska ske: 

  • Kunden kan välja vecka men inte dag. 
  • Det är alltid en fast dag beroende på vilket område eller kommun. 
  • Detta är en dyrare tömning än ekonomitömning. 

Om det inte ligger något tömningsschema men kundens anläggning ligger inne i FP, är det troligt att kunden har ett registrerat godkännande att bara lägga extratömningar. Eller att det ligger ett långt uppehåll och det kan man i så fall se i Enwis. 

Om nej, jag har kommunalt avlopp 

Om kunden uppger att de har installerat kommunalt avlopp, ska vi göra en sluttömning. 

  • Informera kunden om att detta. 
  • Då lägger vi en extratömning, ungefär som en slutstädning när man flyttar. 
  • Sedan tar vi bort schemat, skriv in en textrad att tanken är sluttömd. 
  • Om tank och avskiljare redan är borta från kundens fastighet eller om de har kopplat bort anläggningen och redan täckt över, är det bara att skriva en notering på kunden och sedan avsluta kontraktet. Då behöver vi inte något intyg från kommunen.

Om nej, jag komposterar 

Då behöver du ansöka om dispens från kommunen och sedan skicka in dokumentet/beviset på detta så att vi kan ta bort dig från vårt register.

Den här typen av anläggning ska vi aldrig tömma, så det är viktigt att det blir en tydlig dokumentation på kunden.

Om nej, jag bor inte där så tömning behövs inte / jag har uppehåll

Eftersom alla anläggningar behöver ha regelbunden tömning, krävs ett godkännande från kommunens miljökontor om att du ska ha uppehåll eller minskat antal tömningar. Så kontakta kommunen så snart som möjligt, så skickar de ett underlag om beslutet till oss.  


---

Kan vi länka till lista över distrikt/slamhämtning vilka veckor som gäller? Se stycke i början av guiden.

Guide skapad 220617 /Carin

warning Created with Sketch.