SRV Återvinning AB

Priser och fakturainformation

Uppdaterad

Information om taxor, avgifter, fakturaperioder och problem med fakturor (dubbelbetalning, kunden har inte fått fakturan).

Priser

Taxor och avgifter (hemsidan). 

Det finns inget beslut om avfallstaxa för 2023. Beslut väntas vara klart i slutet av december. Information om avfallstaxan kommer annonseras på vår hemsida så snart beslut har fattats.

Fakturainformation

Fakturaperioder

För våra året-runt-boende har vi gått ifrån förskottsfakturering till att fakturera i efterskott. För fritidshuskunder gäller fortfarande kvartalsavisering i förskott.

Fakturaperioder (hemsidan)

Vi har även veckofakturering för det som ligger på uppdragsplatsen om kunden har en order som är kvitterad.

Om dubbeldebitering/dubbelfakturering av faktura har skett

  • Dubbeldebitering kan bero på felaktig registrering av abonnemang i kundsystemet/kundregistret. 
  • Om kunden har pengar till godo, kan hen få kvitta beloppet mot nästkommande faktura. Kunden betalar mellanskillnaden. Kundrådgivaren skriver en kommentar i systemet till ekonomiavdelningen. 
  • Om kunden inte längre är kund hos SRV, gör vi en utbetalning. Kunden skickar in betalningsuppgifter så att vi kan skicka kreditfaktura och göra utbetalningen.
  • Förtydligande av information: En dubbelbetalning är när en kund har betalat samma faktura två gånger.En överbetalning är när en kund har betalat in för mycket på en faktura.

Om kund har pengar tillgodo

  • Om kunden har pengar till godo, kan hen få kvitta beloppet mot nästkommande faktura. Kunden betalar mellanskillnaden. Kundrådgivaren skriver en kommentar i systemet till ekonomiavdelningen. Detta gäller endast om kunden har en obetald faktura i systemet. Har kunden ingen obetald faktura behöver kunden återkomma när de har fått en ny faktura och meddela att de vill nyttja sin dubbelbetalning som betalning mot denna faktura. Alternativet är att vi återbetalar dubbelbetalningen till kunden.
  • Om kunden inte längre är kund hos SRV, gör vi en utbetalning. Vi gör även återbetalning/utbetalning till befintliga kunder också. För att få en återbetalning behöver kunden inkomma med kontouppgifter. Gäller återbetalningen en dubbelbetalning skapas aldrig en kreditnota upp eftersom vi inte kan skapa en kredit på något som inte är en faktura. Är en faktura felaktig, då skapas en kreditnota som vi skickar till kunden om de vill ha den.

Om kunden inte har fått en faktura

Om en kund inte har fått en faktura kan det bero på flera orsaker. Gör så här: 

  1. Kontrollera att mottagaren är rätt. Ibland kan fakturamottagare vara en hyresgäst, men fastighetsägare är en annan person.
  2. Kontrollera att adressen är rätt.
  3. Ändra eventuella felaktigheter i kundregistret.
  4. Vi ber om kundens mejladress, skapar en pdf-faktura och skickar till kunden. 
  5. Vi föreslår att kunden byter till autogiro eller e-faktura för att undvika problemet i framtiden.
  6. E-postfaktura är också ett annat alternativ här, men bör enbart rekommenderas i kombination med autogiro.

Om ovan information stämmer, kan det vara Postnord som inte har levererat fakturan. 

Relaterad information

Betalningssätt fakturor (guide)

Frågor och svar om fakturor (hemsidan – skrolla ner)


---

Guide granskad och kompletterad av ekonomi. 



Guide taggad med: betalsätt
warning Created with Sketch.