SRV Återvinning AB

Uppehåll

Uppdaterad

Om en kund vill ha uppehåll eller paus i tömningschemat finns det olika saker att tänka på beroende på om det är en privatperson eller en verksamhet, exempelvis en skola som har stängt under sommaren. 

För privatpersoner

Om kunden under en längre tid än tre månader inte använder sitt hus kan hen begära uppehåll i sop- eller latrinhämtningen. Detta gör hen hos miljökontoret i sin hemkommun. Uppehåll kan sökas för 3 år i taget för både sommarbostad och permanentbostad.

Enligt renhållningsförordningen är varje fastighetsägare skyldig att ha sophämtning. Om fastigheten är obebodd kan dispens sökas hos miljökontoret i kommunen.

 1. Ansök hos kommunen, miljökontoret
     Länk till respektive kommun (hemsidan)

 2. När beslut har beviljats, kontaktar kunden SRV.  

Fritidshus kan ansöka om uppehåll i sophämtningen. Uppehållet gäller hela hämtningssäsongen och skriftlig ansökan lämnas senast 15 april till miljökontoret i hemkommunen.

OBS! Uppehåll om sophämtning tas ej över vid ägarbyte. Om de nya ägarna vill ha fortsatt uppehåll får de söka eget uppehåll på adressen. 

För verksamheter

Verksamheter som anmäler paus i hämtningsschemat under sommaren (ex. skolor/förskolor företrädesvis) kan göra det men tänk på att ett uppehåll som är kortare än 3 månader inte ger någon minskning/kreditering av avgiften.

  • Registrera på kunden (Hur säkerställer vi så att driften ser att det inte ska vara någon tömnig?)


Guide reviderad av Veronica 220704 - Guide ej godkänd

warning Created with Sketch.