Återbetalning eller kreditering av faktura
Här är rutinen för hur vi hanterar kunder som har fått fakturor med felaktigt belopp, som har betalat in för mycket och ska ha tillbaka pengar eller som ska kompenseras för misstag från SRV:s sida.
Om kunden (privat) fått en faktura med felaktigt belopp och inte har betalat fakturan
1. Lägg ett ärende till ekonomi i Enwis/Fetchplanner
- Skriv att kunden vill ha en kredit och en ny faktura (viktigt att du alltid skriver detta så att ekonomi vet att en ny faktura ska skickas ut)
- Ange fakturanr på den faktura krediteringen gäller samt förklara varför fakturan ska krediteras
- Ange ordernummer och datum när tömning skett
- Ange tjänstenummer/artikelnummer, antal och a´pris (inkl. eller exkl. moms) som ska krediteras.
2. Meddela kunden att vi kommer att skicka ut en kreditfaktura (som en bekräftelse på att den gamla fakturan inte längre gäller) samt en ny korrekt faktura.
OBS! När det gäller företag och verksamheter skickar vi som regel enbart en kreditnota på mellanskillnaden och så hanteras den via kundens ekonomisystem. Vi behöver alltså inte skicka en helt ny faktura. Om kunden begär en helt ny faktura skickar vi givetvis det, men då måste detta skrivas i ärendet till ekonomi.
Om kunden (privat) har betalat en felaktig faktura eller betalat in för mycket - exempelvis betalat fakturan två gånger.
1. Lägg ett ärende till ekonomi i Enwis/Fetchplanner
- Ange fakturanr på den faktura krediteringen gäller samt förklara varför fakturan ska krediteras
- Ange ordernummer och datum när tömning skett
- Ange tjänstenummer/artikelnummer, antal och a´pris (inkl. eller exkl. moms) som ska krediteras.
2. Be kunden fylla i formuläret ”Återbetalning privat” som finns på vår webb https://www.srvatervinning.se/kundservice/fakturafragor (Detta är nödvändigt för att kunden ska få tillbaka sina pengar.
Undantag - om kunden inte vill få pengar insatta på konto
Om kunden inte vill få pengarna insatta på sitt konto kan kunden istället själv välja att dra av summan på kommande faktura, men då måste vi först meddela kunden vilken summa som ska dras av och sedan måste kunden själv räkna ut vad totalsumman blir.
Vi kan tyvärr inte dra av summan på kommande faktura p.g.a. att vårt ekonomisystem inte stödjer den funktionen.
För att kunden inte ska få en påminnelse måste kundrådgivaren lägga ett ärende till ekonomi och informera om ärendet och att kunden kommer dra av ett belopp på befintlig faktura. Gäller det en kommande faktura behöver vi be kunden att kontakta oss igen när de har mottagit den fakturan och meddela att de vill dra av sitt tillgodo/kreditnota mot den fakturan. Vi kan inte ha på bevakning belopp som ska dras av på kommande fakturor.