SRV Återvinning AB

Ägarbyte eller ny kund - privat

Uppdaterad

Ägarbyte

När en fastighet byter ägare måste köparen eller säljaren fylla i denna blankett: Ägarbytesblankett (hemsidan). I undantagsfall, om kunden inte har tillgång till internet, kan vi posta blanketten med returkuvert till kunden.

Ny kund

När en kund flyttar till en nybyggd fastighet (sophämtning ska startas upp) ska denna blankett fyllas i: Registrera ny fastighet (hemsidan)

Om kunden undrar om ägarbyte (ny fastighet mfl) har registrerats?

  • Fråga kunden om tillträdesdatum.
  • Har datumet passerats, se först i Enwis om nya ägaren är registrerad på adressen, om inte följ stegen i nästa punkt.
  • Har datumet inte passerats, sök på adressen i outlookmappen för respektive månad, finns det inte där sök även i avklarade ärenden. Ligger det i avklarade ärenden är det registrerat i Enwis och kommer att dyka upp när tillträdesdagen är passerad.
  • Hittas fortfarande inte blanketten fråga om kunden fick ett bekräftelsemail från noreply@srvatervinning.se när hen fyllde i blanketten (be kunden även titta i sin skräppostmapp).
  • Fick inte kunden bekräftelsemailet behöver hen fylla i blanketten igen.

ÅVC-kort vid ägarbyte

ÅVC kort är personliga och spärras automatiskt vid flytt. Kommer kunden som flyttar in få ett nytt kort per automatik när blanketten har fyllts i eller måste kunden fylla i formuläret nedan? Formulär, ansöka om nytt passerkort till ÅVC (hemsidan).

Genomförande av ägarbyte

När en kund vill göra ett ägarbyte eller ändra ägarförhållanden går man tillväga på olika sätt beroende på förutsättningarna. Det är viktigt att alltid notera i kundanteckningar på kundkort, uppdragsplats eller kommunalt objekt varför en åtgärd vidtagits.

Fastigheten är såld

Gör ett ägarbyte i affärssystemet (vilket?). Observera att kompletta uppgifter, inklusive personnummer på köparen behövs.
Fråga efter försäljningsdatum som det står på köpekontraktet, inte inflyttningsdatum.

Ena delägaren har avlidit

Kunden uppger att ena delägarna har avlidit och att våra fakturor går till den avlidne.

  • Kontrollera i fastighetsregistret om båda delägarna står som ägare till fastigheten.
  • Är båda ägare – registrera det ändrade ägarförhållandet. Gör en notering i Kundanteckningar på objektet om att namnbytet är gjort och varför.
  • Är bara den avlidne ägare, skriv Dödsbo efter namnet på kundkortet och välj in den nya uppgiften på uppdragsplats och objektet. När bouppteckningen är klar kan kunden återkomma och göra ett ägarbyte. 
  • Gör en notering i Kundanteckningar på kundkortet om att kunden ringt.

Samägd fastighet

Kunden uppger att flera personer, t ex syskon, samäger en fastighet och nu vill man ändra ägarförhållandet.

  • Kontrollera i fastighetsregistret vem som står som ägare till fastigheten.
  • Är båda syskonen ägare – byt namn. Gör en notering i Kundanteckningar på objektet om att ägarförhållandet är ändrat och varför.
  • Gör också en notering i Kundanteckningar på objektet om att kunden ringt, vad den som ringer heter och vilken åtgärd som vidtagits.

Skilsmässa/separation

Kunden uppger att det skett skilsmässa eller separation.

  • Gör ett ägarbyte i kundsystemet. Observera att kompletta uppgifter, inklusive personnummer, på den nya ägaren behövs.
  • Om det ligger en obetald faktura, fråga om denna ska omfaktureras eller ej,
  • Gör ett ägarbyte även om fastigheten varit samägd, det förenklar i eventuella framtida tvister mellan ägarna.

Hyresgäst

Kunden uppger att en hyresgäst ska få alla fakturor och övrig information.
Endast lagfaren ägare kan vara kund hos SRV.

  • Generellt medges inte att hyresgäst får faktura men undantag kan göras för stora och specifika kunder. Stäm av med kundservicechef eller ekonomichef eller ev ansvaraig säljare om det är ett företag som är lagfaren ägare.
  • Ska någon annan, t ex hyresgäst, få fakturor och annan information från SRV används fälten underfakturaadress 
  • Ska eventuell avisering också till hyresgäst ändras detta särskilt under aviseringsadress.
  • Gör en notering i Kundanteckningar om varför en annan faktureringsadress ska användas.
  • Om kunden vill byta hyresgäst, ändra underfakturaadress och välj om dessa på kontrakten.
  • Gör en notering i Kundanteckningar på objektet/Uppdragsplatsen om varför ändringen görs. .
  • Upplys kunden om att lagfaren ägare alltid är betalningsansvarig.

Guide redigerad av Veronica - Guide ej godkänd


warning Created with Sketch.